דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טרנד הטבעונות 

מאת    [ 06/11/2013 ]

מילים במאמר: 703   [ נצפה 2749 פעמים ]

זה מקיף אתכם מכל עבר, אתם שומעים הרבה מאד בזמן האחרון על חבר כזה או אחר שהפך להיות "טבעוני" אבל אתם לא בטוחים מה זה אומר והאם זה מתאים גם לכם? ד"ר אסנת רזיאל פורשת לפניכם את היתרונות והחסרונות של "הטרנד הטבעוני".

ד"ר אסנת רזיאל

אם נדמה לכם לאחרונה שיותר ויותר אנשים ומשפחות שלמות מסביבכם הופכים לטבעונים, אתם לא טועים. מדובר בטרנד עולמי שמובל על ידי סלבריטאים רבים וצובר תאוצה.

רק לאחרונה, הצטרפה אשת התקשורת הידועה מיקי חיימוביץ לקידום הקמפיין העולמי "ימי שני ללא בשר" Meatless Monday והגברת המודעות והחשיפה אליו גם בישראל. הקמפיין החכם הזה מנסה לקרב אנשים אל שיטת התזונה הטבעונית תוך כדי שהוא מציע להם לבחור שלא לאכול בשר באופן קבוע בימי שני וכך גם ליהנות מחלק מיתרונות הטבעונות ולו רק ליום אחד בשבוע, ובמקביל לפתח מודעות אקולוגית לשיטה הטבעונית ולתרום להפחתת הסבל הכרוך בניצול בעלי חיים בתעשיית המזון.

אם תביטו טוב מסביבכם, תמצאו חדשות לבקרים עוד עוד אנשים שאתם מכירים שהחליטו שהם "משנים את חייהם" והופכים לטבעונים. במרבית המקרים המצטרף החדש גם ישמח לשכנע אתכם באדיקות רבה מדוע כדאי גם לכם להפוך את התזונה שלכם לא רק לבריאה יותר, אלא גם ל"חברתית" יותר, כזו שמודעת לניצול הגורף של תעשיית המזון את בעלי החיים ועל יתרונות הטבעונות בשמירה על משאבי החי והקרקע של כדור הארץ ומדוע בכך שתהפכו לטבעונים, תהפכו לאנשים טובים יותר.

בואו וננסה לעשות סדר בעובדות

מהי טבעונות?

טבעונות היא תזונה המורכבת אך ורק ממזון צמחי ואינה כוללת בשום צורה מרכיבים מהחי, כגון בשר, דגים, ביצים, חלב ולרוב גם דבש. מזונות המכילים מרכיבים כאלו, פסולים מבחינת מי שבוחר ללכת על תזונה טבעונית.

טבעונות אידיאולוגית

זוהי גרסה מחמירה יותר של הטבעונות, הקשורה גם למה שהטבעונים נוהגים לכנות, מצפון חברתי, טבעונים מבחירה אידיאולוגית ימנעו גם מפגיעה בבעלי חיים גם בתעשיות אחרות, כגון מוצרי עור, או קוסמטיקה או כל תעשיה אחרת העושה שימוש ומנצלת בעלי חיים.

 יתרונות הטבעונות

נייר העמדה אשר פורסם על ידי האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה (The Academy of Nutrition and Dietetics )על תזונה צמחונית וטבעונית, ב-2009 נחשב לאחד מן המסמכים המפורטים והיסודיים ביותר אשר פורסמו על תזונה טבעונית והוא  מפרט רבים מן היתרונות שבה.

דיאטת תזונה טבעונית אכן יכולה ועשויה להגן מפני מגוון רחב של מחלות. לרוב, טבעונים אכן מחזיקים ברמות כולסטרול רע [LDL] נמוכות יותר, הם לוקים פחות בסוכרת מסוג 2  והם בעלי שכיחות נמוכה יותר ללקות ביתר לחץ דם. כן, גם מסת הגוף שלהם BMI נוטה להיות נמוכה יותר.

תזונה טבעונית אכן עשויה להוריד את הסיכוי למחלות רבות בשל צריכה נמוכה יחסית של מוצרים מעובדים המכילים שומניים רווים, כולסטרול, ובמקביל צריכה מוגברת של פירות, ירקות וקטניות, מוצרים המכילים סיבים תזונתיים ופיטוכימקלים אשר כבר הוכחו כמגנים מפני תחלואים.

ילדים ונערים אשר תזונתם טבעונית נוטים להיות רזים יותר. העובדה שאין בתזונתם חטיפים מעובדים, או מלוחים רבים מדי והם נוטים לאכול יותר פירות וירקות בתפריט בהחלט מסייעת להם להפוך לרזים יותר.

לא בטוח שכל אימא "פולניה" תהיה מרוצה מהנתון הזה ויש הטוענים נגד תזונה טבעונית בגילאים צעירים טרם סיום ההתפתחות הפיזיולוגית של הילדים. בבחירה בטבעונות  יש לבחון היטב גם מהם הצדדים השלילים שיכולים להיות לתזונה שכזו.

חסרונות הטבעונות

כמו בכל בחירה שאנחנו עושים, חשוב להיות מודעים גם לצדדים השליליים שלה, בבחירה בתזונה זו עלולים להיווצר חסרים של מרכיבים תזונתיים בגוף, בעיקר אצל תינוקות כגון : ברזל, סידן, ויטמין די, אבץ או אומגה ויוד.  רכיב האומגה נמצא כמעט באופן בלעדי בדגי אוקיאנוס, ואינו כלול בתפריט הטבעוני. מי שעושה את הבחירה הזו, חשוב שיהיה מודע לחסרים ואיך להשלים אותם באמצעות תוספי מזון. מי שעושה בחירה תזונתית לתינוק, חשוב שיהיה מודע מאד להשלכות החסרים וידאג להשלים אותם בתקופה שהיא קריטית להתפתחות.

לא רק תינוקות וילדים, גם מבוגרים שתזונתם הטבעונית אינה שלמה ומאוזנת, יכולים להיקלע  ל"חסרים" של ויטמינים כאלו או אחרים וכתוצאה מכך להיות פגיעים יותר ולחוש פחות טוב משציפו כשבחרו בתזונה זו.

כמבוגרים, יתכן בהחלט שמדובר ב"משחק" שונה לחלוטין. כמו בתחומים רבים אחרים בחיים, המעבר ושינוי סגנון מן הקצה אל הקצה, צריך להילקח באופן שהוא מודע, שכלתני ובעיקר קשוב לאיתותים שאנו מקבלים מגופנו. ישנם אנשים שיחושו מצוין ויתמלאו  אנרגיות בלתי נידלות כתוצאה ממעבר לתזונה טבעונית ובו בעת ישנם רבים שלא ירגישו כך ויסבלו מתופעות הפוכות. סגנון חיים הוא בסופו של דבר, עניין מאד אישי, וחשוב למצוא בו את הקול הפנימי שלכם לגבי איכות החיים שאתם מקבלים מן הבחירה בו.

 

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il href="mailto:drraziel@zahav.net.ildrraziel@zahav.net">">drraziel@zahav.net.ihref="mailto:drraziel@zahav.net.il">l




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב